sâmbătă, 28 februarie 2009

Alegerile parlamentare din Republica Moldova -


o şansă în preajma Învierii pentru românii din stânga Prutului


Republica Moldova a intrat în campania electorală, urmând ca la 5 aprilie să decidă componenţa noului parlament. Acesta, la rândul lui, va alege noul şef al statului. Prin urmare, primăvara lui 2009 va fi un test cu implicaţii hotărâtoare pentru viitorul singurului stat european care în primii 8 ani ai mileniului trei a stat sub o guvernare comunistă.
Pe scurt, iată cum arată la această etapă tabloul demografic-electoral al RM: din cei vreo 3,5 milioane de locuitori, 2,5 milioane au drept de vot, iar un milion dintre aceştia muncesc peste hotare, cu intermitenţe de câteva luni sau ani de-a rândul.
Emigranţii, potrivit specialiştilor, fac parte din categoria celor mai activi cetăţeni, a celor care pot face o comparaţie obiectivă între modul de viaţă de acasă şi lumea civilizată. Dar, din păcate, în ziua alegerilor, foarte mulţi dintre aceşti oameni nu vor avea posibilitatea să participe la vot. Astfel, rezultatul alegerilor va fi decis de aproximativ 1,5 milioane de cetăţeni. O parte dintre ei, fireşte, nu vor merge la secţiile de votare, iar ceilalţi îşi vor face opţiunea în acord cu valorile şi principiile de care se conduc, dar şi cu gradul de informare, naivitate sau receptivitate la manipulare.
În preajma alegerilor parlamentare din 2009, guvernarea comunistă de la Chişinău a instituit filtre dure pentru accederea în funcţii publice. Persoanele cu o conştiinţă identitară şi civică sănătoase vor fi pur şi simplu descurajate să pretindă la funcţii în instituţiile şi structurile de stat. Politicienii din Opoziţie au bătut alarma că restricţiile au fost instituite prin lege împotriva celor care se consideră români şi celor care au cetăţenia României. Una dintre legi le interzice persoanelor care au o a doua cetăţenie să ocupe funcţii importante în stat şi să exercite atribuţii de interes public.
Iată, mai exact, pentru ce categorii a fost instituit „filtrul” sau mecanismul de epurare: preşedintele RM, parlamentarii, membrii Guvernului, primarii, preşedinţii de raioane (judeţe), membrii Curţii de Conturi, cei din Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale, din Comisia Electorală Centrală, angajaţii Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, angajaţii Serviciului de Informaţii şi Securitate, ai Centrului pentru Combaterea Infracţiunilor Economice şi Coruptiei, poliţiştii, judecătorii, avocaţii parlamentari, vameşii, procurorii şi diplomaţii.
“Legea nu-i afectează pe cetăţenii de rând!” - au argumentat deputaţii din majoritatea parlamentară comunistă. “Ba da!” – a fost răspunsul Curţii Europene a Drepturilor Omului. CEDO a constatat că legea constituie “o măsură anti-democratică şi disproporţionată, fiind adoptată în ajunul alegerilor parlamentare din 2009” şi că RM “este singurul stat care, deşi permite multipla cetăţenie, interzice persoanelor care o deţin să acceadă şi să fie alese în funcţii publice”.
Culmea este că dubla şi chiar multipla cetăţenie a fost permisă tot de comunişti, în 2003, la iniţiativa preşedintelui Voronin, prim-secretarul Partidului Comuniştilor.
Guvernarea comunistă nu s-a conformat verdictului CEDO, ci, dimpotrivă, speră să i se dea câştig de cauză după o acţiune în recurs. Guvernul argumentează că funcţionarii publici cu o a doua cetăţenie nu ar fi suficient de loiali statului.
“Într-o democraţie, loialitatea faţă de stat nu înseamnă neapărat loialitate faţă de actuala guvernare sau faţă de un anumit partid politic”, le-a explicat CEDO comuniştilor de la Chişinău.
Un alt “filtru” statuat recent prin lege de comunişti constă în verificarea titularilor şi candidaţilor la funcţii publice de către Serviciul de Informaţii şi Securitate (SIS). Dacă cercetările vor arăta că persoana verificată “atentează la securitatea statului”, ea urmează a fi demisă (trasă la răspundere). Candidaţii care par a prezenta respectivele riscuri, fireşte, nici nu vor ajunge să fie angajaţi. Sub incidenţa legii cad următoarele categorii: miniştrii adjuncţi, angajaţii misiunilor diplomatice, membrii Curţii de Conturi, consilierii prezidenţiali, parlamentari şi guvernamentali, anumiţi militari. Toţi aceştia trebuie să răspundă la un chestionar al SIS cu întrebări referitoare la trecutul personal, profesional, cetăţenia, ultimele locuri de trai ş.a., dar şi despre viaţa personală şi profesională a rudelor apropiate, inclusiv a socrilor. Cu alte cuvinte, este un chestionar tipic unui formular al KGB-ului sovietic.
Fără îndoială, asemenea filtre de triere a persoanelor “compatibile cu funcţia” erau aplicate şi în trecut, dar, cel puţin, nu erau normă juridică, nu aveau acoperire legală. Şi pentru ca tacâmul să fie complet şi toţi “duşmanii” neutralizaţi fără cruţare, la sfârşitul anului 2008 a mai fost adoptată o lege cu scop apropiat - doritorii de a lucra în Poliţie, Securitate şi Departamentul Vamal vor fi testaţi în regim obligatoriu cu detectorul de minciuni. Oficial, acţiunea este explicată prin necesitatea de a reduce nivelul “corupţiei şi incompetenţei”. Corupţia o fi depistabilă la poligraf, dar oare la fel stau lucrurile şi cu incompetenţa?!
Acestea sunt, în mare, mecanismele prin care oamenii indezirabili guvernării comuniste sunt epuraţi sau nu sunt admişi în sfera decizională a statului. Mecanisme similare sunt aplicate în alte state ale lumii, dar ele servesc intereselor naţionale, nivelul avansat de democraţie înlăturând riscurile aservirii lor unor interese de partid sau de grup. Extrapolând, deciziile care au marcat şi marchează RM au fost luate de demnitari şi funcţionari ce au corespuns calapodului de pion manevrabil, controlabil şi şantajabil.
Cine va lua deciziile după alegerile din 2009? Soarta unui neam este decisă de majoritatea componenţilor săi, dar preţul dramei este plătit de mai puţinii nevinovaţi. Se va produce Schimbarea în Republica Moldova? Aşteptările şi speranţele din preajma Paştilor 2009 sunt deosebit de mari, dar decisivă va fi cota opţiunilor de vot exprimate cu demnitate şi luciditate în ziua alegerilor.

Eleonora Lisnic

Publicat în revista „Argos” - http://www.freewebs.com/revistaargos/

Un comentariu:

  1. Acum nu putem decat spera ca oamenii vor face alegerea corecta si ca cineva cat de cat demn va readuce totul pe linia de plutire. Filtre, intimidari si alte tertipuri... Moldova, din pacate, a ramas la un soi de comunism medieval. Poate anul acesta vom scapa de stigmatizarea tarii in care comunismul, de la '90 incoace, a supravietuit cel mai mult.
    Numai bine si felicitari pentru blog si impartialitate.

    RăspundețiȘtergere

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului