miercuri, 25 februarie 2009

Trucuri electorale pentru vizibilitate

Campania electorală solicită multă imaginaţie din partea concurenţilor, inclusiv pentru găsirea trucurilor de agitaţie novatoare. Publicul remarcă şi reţine cu predilecţie mesajele inedite, avansate prin metode originale. Într-o competiţie electorală, se face uz de tehnici frumoase, dar şi de unele de-a dreptul ticăloase. Manipularea este cea mai răspândită şi, se pare, cea mai eficientă. Această tehnică a căpătat mult rafinament în zilele noastre, ajungând să devină aproape insesizabilă.
 

Scopul manipulării este să acrediteze imagini false sau cu elemente eronate, iar obiectivul este atins prin filtrarea tendenţioasă a informaţiilor, prin omiterea unor aspecte esenţiale, exagerarea unor detalii şi scoaterea din context a faptelor relatate. Pentru exemplificare, să amintim de filmuleţul difuzat de un post tv din Chişinău care ni-i prezintă pe mai mulţi lideri ai Opoziţiei criticându-se reciproc, în timp ce precizările referitoare la contextul şi momentul în care au fost lansate învinuirile lipsesc cu desăvârşire.

Politologii disting trei tipuri de manipulare: punctuală, semipunctuală şi globală. 
Primul tip este aplicat în interviuri sau ştiri, prin lansarea unor informaţii pe care publicul nu are cum să le verifice. 
Al doilea tip este folosit pentru discreditarea adversarilor – ei sunt învinuiţi de toate relele din societate. Exemple care ar ilustra acestă tehnică avem din abundenţă în Republica Moldova şi ne sunt furnizate de către toţi competitorii, fără excepţie. 

Al treilea tip, manipularea globală, este cel mai complex - oamenii din staff-urile electorale ale partidelor răspândesc zvonuri, le dau şi replică, le completează ulterior şi au grijă ca subiectul care-i interesează să-şi păstreze actualitatea. 

Bineînţeles, mass-media este instrumentul cel mai eficient pentru propagarea respectivelor mesaje, datorită rapidităţii şi vastei răspândiri.

Să trecem în revistă şi trucuri „albe”: în campania electorală a partidului său, premierul Italiei, Silvio Berlusconi, a folosit şoimi dresaţi să poarte în cioc materiale electorale, iar pe alegători i-a bombardat cu sms-uri mobilizatoare. Ce-i drept, analiştii italieni au constatat că această originalitate nu i-a fost de mare folos.

Acum, despre miijloacele, tehnicile şi metodele utilizate de concurenţii noştri electorali în debutul campaniei pentru alegerile parlamentare - 2009. Pentru un spor de vizibilitate, Partidul Democrat i-a invitat pe oameni să-şi scrie doleanţele pe standuri instalate în faţa unui magazin cunoscut din Capitala. Acţiunea a avut genericul „Spune ce meriţi”, iar sugestiile inscripţionate vor fi incluse într-o broşură şi vor fi luate în seamă la elaborarea strategiilor partidului.

Partidul Liberal Democrat din Moldova a avut şansa să iasă în prim-plan prin implicarea în manifestările de omagiere a regretatului maestru Grigore Vieru. Prilej pentru această asociere de imagine a servit înscrierea unuia dintre fiii poetului pe listele electorale ale formaţiunii. Ca şi Partidul Liberal, PLDM, şi-a asigurat vizibilitatea şi prin organizarea unor acţiuni în sprijinul dreptului de vot al emigranţilor, cerând să fie deschise mai multe secţii de votare peste hotare.

Alianţa „Moldova Noastră” a reuşit, cu prilejul prezentării candidaţilor pentru Parlament, să insereze şi un apel la sentimentul creştin al publicului, invitând un sobor de preoţi pentru binecuvântare şi alungarea „duhului cel rău” din preajma partidului.

La autoritatea preoţimii a apelat şi PCRM, dar într-o manieră ocultă, „cu uşile închise” pentru presă. Preşedintele Vladmir Voronin, „locomotiva” electorală a comuniştilor, s-a întâlnit la Bălţi cu peste 200 de feţe bisericeşti din nordul republicii, inclusiv cu călugăriţe, declarând jurnaliştilor că va discuta despre „Dumnezeu, pocăinţă şi păcate”.

Partidul Comuniştilor a aplicat şi un truc electoral cu mesaj cel puţin oximoronic: a pus laolaltă secera, ciocanul şi inimioara. Simbolurile au convieţuit în centrul Chişinăului, la concertul organizat cu prilejul „zilei îndrăgostiţilor”. Mesajul ce poate rezulta din alăturarea celor trei simboluri este înfiorător - „Secera iubitoare” sau „Ciocanul îndrăgostit”.

Despre impact - no comment.


Eleonora LISNIC


(15.02.2009, editorial publicat la 18.02.2009 în ziarul "Capitala")

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului