joi, 14 mai 2009

Sunt lupi între lupi. Lupul nostru este un învingător

După ce clădirea Parlamentului de la Chişinău a fost vandalizată şi incendiată la 7 aprilie, şedinţele plenare ale noului parlament se desfăşoară în sala mare a Palatului Republicii. Sala nu corespunde deloc rigorilor unor asemenea întruniri. Deputaţii stau pe scaune aliniate în rânduri şi împărţite în trei sectoare.
Jurnaliştii stau lăngă perete, în spatele deputaţilor, la o distanţă de vreo 10-25 metri de ei. Scaune nu ajung pentru toţi jurnaliştii. Din cauză că sonorizarea şedinţei este mai proastă decât în trecut, înregistrările audio nu ies deloc strălucite. Să faci poze reuşite, la fel este problematic.
La 5 mai, când am fost la şedinţa inaugurală a Parlamentului, mi-a sărit în ochi banda lată, de culoare albastră care separă spaţiul alocat presei de cel rezervat deputaţilor. Este o bandă de felul celeia cu care se înprejmuieşte locul unei crime. În momentul în care am văzut banda, mintea mea a făcut o asociere cu piesa „Vânătoarea de lupi” a lui Vladimir Vîsoţki.
O succesiune de evenimente - 8 ani de guvernare comunistă, recenta campanie electorală, rezultatele alegerilor, protestele care au urmat, violenţele, vandalizările, arestările, maltratările şi bătăile până la moarte - şi-a găsit finalitatea în acel ţarc împrejmuit cu bandă albastră...
Revin la tema cântecului. Mai întâi, însă, câteva amănunte despre simbolul lupului în mitologia strămoşilor noştri daci şi în cea universală. Lupul este îndeosebi simbolul dârzeniei şi nesupunerii, un simbol al luminii (pentru că poate vedea pe întuneric). Simbolizează eroul războinic, strămoşul mitic. Aceste semnificaţii simbolice i le atribuie popoarele nordice şi grecii.
Stindardul geto-dac, lancea ce poartă în vârf capul de lup cu coadă de şarpe, este reprezentat pe Columna lui Traian.


În spiritualitatea poporului român, lupul mai simbolizează protecţia, orientarea în timp şi iniţierea. Lupul era un însemn heraldic al preoţilor daci. Lupul este un simbol pozitiv.

Vladimir Vîsoţki (actorului şi cântăreţului-legendă îi aparţin şi versurile, şi melodia) descrie o vânătoare de lupi. Pe zăpada sclipitor de albă, vânătorii sau “hingherii” cum îi numeşte autorul, au întins funii cu steguleţe roşii prinse de ele – un fel de ţarc psihologic pentru lupi.


Două culori predomină în acest tablou: albul zăpezii şi roşul steguleţelor şi cel al sângelui.
Apropo, prin asemenea partide de vânătoare au fost practic exterminaţi lupii în Europa.
(Lupul este considerat “sanitarul pădurii”.)
Din prudenţa care-l caracterizează şi din inteligenţa de a observa obstacolele, lupul evită să treacă dincolo de steguleţe. De ce? Pentru că nu riscă fără motiv. Este înţelept. Însă, rămânând în ţarc, devine ţinta şi victima vânătorilor.
Lupul despre care cântă Vîsoţki şi-a învins moştenirea genetică şi instinctul: el a sărit peste obstacol şi astfel s-a salvat. “Au rămas cu nimic hingherii!” - aceasta e morala piesei. Cântecul a fost scris în 1980 şi descria, printre rânduri, limitele impuse cetăţenilor sovietici.

Ascultaţi piesa lui Vladimir Vâsoţki aici: Bысоцкий Bладимир, Oхота на Bолков”.
Dacă nu cunoaşteţi limba rusă, traduceţi textul cu Google. Nu redă întocmai sensul, dar în linii mari veţi înţelege.

Iată şi o altă variantă: click aici.
În copilărie, datorită lui Jack London, am înţeles cât de mult respect merită lupul.
Dacă nu aţi citit “Colţ Alb” de Jack London, vedeţi un rezumat aici. Pe urmă, poate citiţi şi cartea.
Sunt lupi printre lupi. Al nostru este dacic – nobil, înţelept şi învingător.
Eleonora Lisnic



Высоцкий - Охота на волков
1980

Рвусь из сил и из всех сухожилий,
Но сегодня - опять, как вчера,-
Обложили меня, обложили,
Гонят весело на номера.

Из-за елей хлопочут двустволки -
Там охотники прячутся в тень.
На снегу кувыркаются волки,
Превратившись в живую мишень.

Идет охота на волков, идет охота!
На серых хищников - матерых и щенков.
Кричат загонщики, и лают псы до рвоты.
Кровь на снегу и пятна красные флажков.

Не на равных играют с волками
Егеря, но не дрогнет рука!
Оградив нам свободу флажками,
Бьют уверенно, наверняка.

Волк не может нарушить традиций.
Видно, в детстве, слепые щенки,
Мы, волчата, сосали волчицу
И всосали - "Нельзя за флажки!"

Идет охота на волков, идет охота!
На серых хищников - матерых и щенков.
Кричат загонщики, и лают псы до рвоты.
Кровь на снегу и пятна красные флажков.

Наши ноги и челюсти быстры.
Почему же - вожак, дай ответ -
Мы затравленно мчимся на выстрел
И не пробуем через запрет?

Волк не должен, не может иначе!
Вот кончается время мое.
Тот, которому я предназначен,
Улыбнулся и поднял ружье.

Идет охота на волков, идет охота!
На серых хищников - матерых и щенков.
Кричат загонщики, и лают псы до рвоты.

Кровь на снегу и пятна красные флажков.

Я из повиновения вышел
За флажки - жажда жизни сильней!
Только сзади я радостно слышал
Удивленные крики людей.

Рвусь из сил, из всех сухожилий,
Но сегодня - не так, как вчера!
Обложили меня, обложили,
Но остались ни с чем егеря!

Идет охота на волков, идет охота!
На серых хищников - матерых и щенков.

Кричат загонщики, и лают псы до рвоты.
Кровь на снегу и пятна красные флажков.








Vladimir Vysotsky - Wolf hunt

Ripping tendons, I'm rushing without stint.
But today is same as yesterday.
I'm surrounded. I see flags of red tint.
Hunters merrily drive me to bay.


Rifles are rattling from behind fur trees.
There hunters are hiding in shade.
Wolves are falling on snow topsy-turvy.
Living mark out of them has been made.


The hunt goes on onto the wolves. There goes the chase
Onto grey beasts of prey, cubs and full-grown males.
There shout beaters, and till vomit pack of dogs bays.
There are the blood on snow and also red flags stains.


On unequal terms hunters with wolves play.
But there will be no quiver of hands.
Fencing our freedom by flags chain,
They for sure slay us with confidence.


Wolf can not break the rules and traditions.
In our childhood we, cubs blind and small,
Sucked she-wolf and have sucked in addition
That through flags we must not pass at all.


The hunt goes on onto the wolves. There goes the chase
Onto grey beasts of prey, cubs and full-grown males.
There shout beaters, and till vomit pack of dogs bays.
There are the blood on snow and also red flags stains.


Our paws and jaws are swift and strong.
Leader, give us a strict answer. Why
Towards shots do we tear along?
But through the ban we can't even try.


Wolf must not otherwise. Wolfs' laws ban it.
Now my time has been nearly gone.
Hunter, for whom I have been intended,
Smiling wryly has lifted a gun.


The hunt goes on onto the wolves. There goes the chase
Onto grey beasts of prey, cubs and full-grown males.
There shout beaters, and till vomit pack of dogs bays.
There are the blood on snow and also red flags stains.


Of obedience I have gone out.
Thirst of life is more strong than all bans.
And I heard gladly wondering shouts,
Rushing madly through bally red fence.


Out of strength and tendons I tear.
Today is not same as yesterday.
Hunters were round me so near.
But they stayed behind without prey.


The hunt goes on onto the wolves. There goes the chase
Onto grey beasts of prey, cubs and full-grown males.
There shout beaters, and till vomit pack of dogs bays.
There are the blood on snow and also red flags stains.

© Eugeny Koshelev. Translation, 2007

6 comentarii:

  1. E super cantecul, ca si multe altele de la Vasotchi.

    RăspundeţiȘtergere
  2. Mda. Trist. Ce diferenţă imensă e între strămoşii noştri, dacii, un popor de lup(i)tători, şi noi moldovenii, un popor de boi.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Victor, îmi spunea astăzi dl Viorel Patrichi, jurnalist şi analist politic de la Bucureşti, că "Dacii şi cecenii sunt singurele popoare care au în denumirea lor cuvântul "lup". Chiar şi termenul "valah" de mai târziu, denumire dată de alte popoare, are aceeaşi semnificaţie".
    Suntem puternici, dar ... am uitat. Să ne reamintim.

    RăspundeţiȘtergere
  4. Reîntoarcerea la origini, dar şi modernizîndu-ne totodată - o misiune imposibilă în vremurile actuale. Dar cine ştie, totul porneşte de la un gând...

    "Ai grija ce gandesti, gandurile tale devin cuvinte. Ai grija ce spui, cuvintele devin actiuni. Ai grija ce faci, actiunile devin obiceiuri. Ai grija ce obisnuiesti sa faci, obisnuintele devin caracter. Analizeaza-ti caracterul, iti devine destin."

    Poate cândva vom redescoperi în subconştientul nostru latura noastră de "lup" şi dornică de libertate.

    RăspundeţiȘtergere
  5. Mi-a oferit nişte detalii dl Viorel Patrichi, după ce l-am rugat acest lucru:

    “Valah" este denumirea dată de vechii slavi dacilor. Este o traducere a cuvântului "dak-oi" - lup. Cuvântul "valah" are radical "Wal" (wol), comun cu slavul VOL, germanicul WOL(f) etc.”

    RăspundeţiȘtergere
  6. Nu cred ca " valah" este traducerea termenului "dakkoi" . Vlach sau valah este denumirea pe care popoarele germanice si apoi cele slave o dadeau popoarelor romanizate din estul Europei , descendentilor colonistilor romani adica tracilor si dacilor romanizati. Termenul apare ca Wallach la germani , blachi in latina , voloch la rusi si ucraineni ,vlasi sau vlaski la sirbi, olah in limba maghiara ( foarte apropiat de olazs=italian) , blaxoi la greci , ulak in cronicele turcesti si arabe. Populatia desemnata sub numele de valahi insa nu s-a numit pe sine niciodata asa ci au folosit mereu apelative derivate din numele de roman ( romanus) in functie de regiunea in care traiau numindu-se romani , rumini , aromani etc.Numele de vlach care era atribuit generic acestei populatii care traia atit la nord de Dunare cat si la sud de Dunare si in Balcani a inceput cu timpul sa capete intelesul ocupatiei principale a acestei populatii care era pastoritul.Astfel datorita traditiei pastorale romane in estul Europei si Balcani numele de vlach a inceput cu timpul sa aiba sensul de pastor, cioban. Chiar intr-una din primele cronici in care sint mentionati vlahii "Gesta Hungarorum" a lui Anonymus se spune ca la venirea in Transilvania ungurii au gasit acolo " Cumanorum , Slavs atque Vlahi pastores romanorum"

    RăspundeţiȘtergere

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului