miercuri, 24 iunie 2009

Spovedania negativă din Egiptul antic

Se numeşte “spovedanie negativă” în faţa Judecăţii de Apoi, întrucât toate cele 14 enunţuri încep cu “nu”. Vedeţi după ce principii trăiau oameni cu 3-4 mii de ani în urmă. 






Spovedania negativă din Egiptul antic:
Nu am ucis!
Nu am dat poruncă să fie ucis cineva!
Nu am pricinuit durere ori suferinţă cuiva!
Nu am înşelat pe nimeni la cântar!
Nu am sărăcit pe un om de bunurile sale!
Nu am luat laptele de la gura copiilor mici!
Nu am grăit de rău pe un rob dinaintea stăpânului său!
Nu am înfometat!
Nu am pricinuit suferinţă!
Nu am făcut pe nimeni să plângă!
Nu am săvârşit păcate în templu!
Nu am bătut oameni!
Nu am căutat să cunosc ceea ce nu trebuie cunoscut!
Nu am luat mită de la oamenii ce lucrau sub porunca mea!

Spovedania faraonului Akhenaton (Amenhotep):
“Am fost un om al adevărului şi al dreptăţii!
Nu am fost părtinitor, nu m-am întovărăşit cu cel ce face rele!
Nu a strigat după dreptate aproapele meu pentru că nu m-am îngrijit să dau ascultare celor spuse de el.
Nici nu l-am făcut să lucreze peste măsură de mult …
Nu am ocărât pentru răutatea sa pe cel mic!
Acela ce mă vedea pe mine, acela dorea să fie la fel ca mine!”



(Vezi sursa)
 

Amenhotep a fost un faraon celebru din Dinastia a XVIII-a (1379-1362 înainte de Hristos). A avut-o drept regină - consoartă pe faimoasa Nefertiti. Este celebru pentru că a transformat religia egipteană politeistă în una monoteistă, ridicându-l pe zeul Aton la rangul de “unic zeu al Egiptului”. În al şaselea an de domnie, şi-a schimbat numele în „Akhenaton” - "servitor al lui Aton". (După moartea lui Akhenaton, succesorul lui, Tutankhamon, revine la vechiul cult politeist.) Se presupune că Akhenaton a urcat pe tron la vârsta de 16-24 de ani şi că era deja căsătorit cu Nefertiti. A construit oraşul Akhetaton (azi Tell-al-Amarna), care devine capitala regatului Egipt şi a încercat eradicarea cultelor celorlaţi zei. Acest lucru a condus la pierderea forţei sale pe plan naţional si internaţional. A murit după 18 ani de domnie şi a fost îngropat în mormântul pe care şi l-a construit în Tell-al-Amarna. Corpul său nu a fost descoperit.
În Egiptul antic, scarabeul (gândac dintr-o familie cu cărăbuşul) simboliza viaţa veşnică a sufletului, renaşterea, învierea.

4 comentarii:

  1. Eleonora,
    Eu sou fascinada pelo Egito Antigo !
    Mas não conhecia a "Confissão negativa" que você postou !
    Muito bonito e um exemplo maravilhoso !
    Você conhece o texto da "Pedra de Roseta" ? É muito bonito e vale a pena conhecer, pois é uma homenagem a um faraó muito justo, que sobreviveu por milhares de anos e nos abriu os véus do Egito Antigo !
    Obrigada pela vista ao meu novo blog, que por enquanto é só uma experiência ...
    Abraços !
    Alice


    (Eleonora,
    Sunt fascinat de Ancient Egypt!
    Dar nu ştiu de "confesiune negativă" pe care l-aţi trimis!
    Foarte frumos şi un minunat exemplu!
    Stiti textul de la "Piatra din Rosetta"? Este foarte frumos si merita sa stii, pentru că este un tribut adus-o foarte corect faraonul, care au supravieţuit de mii de ani şi a deschis veils de Ancient Egypt!
    Multumesc pentru scopul de a-mi nou blog, care de acum este doar un experiment ...
    Abraços!
    Alice)

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu não conheço o texto da "Pedra de Roseta". O que é? Que dizer?

    Nişte detalii:
    Piatra din Rosetta este o stelă egipteană, datând din anul 195 î.e.n., din timpul regelui Ptolemeu V. Piatra este din granit negru, are formă rectangulară, cu 3 inscripţii în 3 scrieri diferite, hieroglifică, demotică şi greacă. Din partea superioară, cea care conţine inscripţia hieroglifică, lipseşte o parte. Folosind inscripţiile pietrei din Rosetta, Jean-François Champollion a reuşit să identifice metoda de traducere a scrierii hieroglifice.
    A fost descoperită în anul 1799, în oraşul egiptean Rosetta (araba Rashid), situat în delta Nilului, în apropierea Mării Mediterana, în timpul expediţiei franceze, conduse de generalul Napoleon Bonaparte. Stela a fost descoperită în timpul lucrărilor la un fort, în fundaţia unei vechi cetăţi arabe, unde fusese folosită ca material de construcţie. Descoperirea este atribuită lui Pierre-Francois Bouchard, un ofiţer de geniu în armata franceză.
    Importanţa acestei stele a fost sesizată imediat, textul grecesc specificând că este vorba despre acelaşi text, în toate cele 3 versiuni. Între 1799 si 1801 a fost păstrată şi studiată la Cairo, atunci realizându-se primele sale copii. În 1801, la retragerea armatei franceze, a fost reţinută de către trupele engleze şi în 1802 a fost adusă în Anglia, apoi expusă la British Museum.

    RăspundețiȘtergere
  3. FELICITARI PENTRU ACEST FRUMOS BLOG !
    O DESCOPERIRE INEDITA IN ACEST NOIEMBRIE 2011.
    BRAVO SI SUCCESE MAI DEPARTE !

    TRAIASCA ROMANIA MARE IN VECHILE HOTARE ISTORICE DIN ANUL 1918 DINTRE NISTRU SI PRUT !
    N.B.
    AVETI CUMVA RUDE LA CHIRIANCA / STRASENI / ?

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulţumesc pentru vorbele frumoase! N-am rude la Străşeni, ai mei se trag din nordul RM.
    Numai bine şi Dvs. şi să ne ajute Dumnezeu să avem o Ţară mare şi prosperă!

    RăspundețiȘtergere

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului