joi, 23 iulie 2009

Observatori media demască tehnici practicate de Moldova 1 pentru a distorsiona mesaje

Centrul Independent de Jurnalism (CIJ), în cadrul unui nou raport de monitorizare, efectuat între 13 şi 19 iulie, dezavuează tehnicile de distorsionare a mesajelor, utilizate de Moldova 1 şi alţi radiodifuzori cu acoperire naţională.
Marţi, 23 iulie, la o conferinţă de presă în incinta Info-Prim Neo, directorul interimar al CIJ, Nadine Gogu, a declarat că posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova aplică selectiv principiile de reflectare imparţială şi echilibrată a campaniei electorale.
Nadine Gogu şi-a susţinut afirmaţiile cu un exemplu. Moldova 1 a difuzat materiale de la conferinţele de presă a două formaţiuni politice care susţin PCRM în actuala campanie. În schimb, atunci când a pus pe post materiale despre conferinţele de presă ale altor două partide, mesajul a fost distorsionat pentru că nu se menţionează că cei doi lideri de partid au îndemnat alegătorii să voteze pentru partidele de orientare liberală, a spus Gogu.
Pluralismul de surse este asigurat de Moldova 1 şi Radio Moldova în toate ştirile ce conţin acuzaţii la adresa PCRM. Jurnaliştii de la Moldova 1 oferă dreptul la apărare reprezentanţilor PCRM, în schimb nu solicită şi opinia politicienilor acuzaţi de PCRM, a spus expertul.
Referindu-se la televiziunea NIT, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, a declarat: „Cercetările noastre arată că buletinele de ştiri ale NIT încalcă absolut toate normele deontologice, Regulamentul de reflectare a campaniei adoptat de CEC, dar şi foarte multe articole din Codul audiovizualului”.
Expertul a dat drept exemplu un material difuzat la acest post, în care reporterul porneşte de la nişte surse anonime pe Internet şi încearcă să acrediteze ideea că un politician necomunist doreşte să continue protestele din aprilie. „Impresia mea este că NIT îşi pune scopul să prostească telespectatorii, nu să-i informeze”, a spus Macovei. „NIT favorizează deschis PCRM-ul, iar ştirile despre opoziţie sunt deseori denigratoare. Postul promovează limbajul urii”, se spune într-un comunicat distribuit de monitori.
„Cu siguranţă, comportamenul CCA ca instituţie de reglementare este sub orice critică în această campanie electorală şi cea precedentă”, a mai spus Macovei.
Cu suportul financiar al National Endowment for Democracy, Centrul Independent de Jurnalism monitorizează în această campanie electorală Moldova 1, Radio Moldova, NIT, Prime şi Eu TV. Criteriile în baza cărora monitorii sub egida CIJ au selectat posturile pentru observare constau în marea acoperire teritorială şi caracterul public ale unora.

CCA a atenţionat 6 posturi TV
Şase posturi de televiziune – Moldova 1, NIT, Pro TV, EU TV, TV7 şi N4 – au fost atenţionate de joi, 23 iulie, de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) pentru nerespectarea pluralismului de opinie în programele informative.
Acestea vor trebui să difuzeze în buletinele lor de ştiri avertismentul CCA, care conţine şi un mesaj despre condiţiile de respectare a pluralismului de opinii, oferirea timpilor de atentă şi a informaţiilor obiective publicului, transmite Info-Prim Neo.
Avertismentul vine după prezentarea unui raport al CCA de monitorizare a posturilor TV menţionate de la începutul campaniei electorale.
Dinu Ciocan, şeful Direcţiei monitorizare din cadrul CCA, a spus că în actuala campanie a crescut numărul de ştiri electorale faţă de campania precedentă, din aprilie 2009. Un număr mare din ştirile conflictuale nu conţin şi a doua sau a treia sursă.
„Observăm că radiodifuzorii noştri manifestă unele simpatii faţă de unii concurenţi electorali, deşi legislaţia electorală interzice acest lucru”, a spus Gheorghe Gorincioi, preşedintele CCA. Acesta a reiterat necesitatea organizării unor mese rotunde cu radiodifuzorii, pentru a le reaminti despre obligaţiile lor, nu doar în campania electorală.
„La ce bun a fost această monitorizare, dacă au fost aprobate doar nişte date statistice? La şedinţa CCA s-a dat de înţeles că CCA s-a transformat într-un organ de stat”, a spus după şedinţă Eugeniu Râbca, expert-jurist în domeniul mass-media. „Cred că nu avem nevoie de această companie, care nu-şi îndeplineşte obligaţiile, pentru întreţinerea căreia statul cheltuieşte milioane de lei”, a mai spus expertul.

Concurenţii electorali pot folosi în spoturi publicitare însemnele statului
Concurenţii electorali pot folosi în spoturi publicitare imagini cu edificiile Parlamentului, Guvernului, Preşedinţiei, precum şi alte însemene ale statului şi personalităţi istorice. Aceasta după ce Curtea Supremă de Justiţie a dat câştig de cauză Partidului Comuniştilor, care a contestat această interdicţie impusă de Comisia Electorală Centarală, transmite Info-Prim Neo.
„Am considerat ilegală prevedea art. 36 din regulamentul CEC şi am atacat-o la Curtea Supremă de Justiţie, unde am obţinut câştig de cauză”, a declarat Sergiu Sârbu, reprezentantul PCRM la CEC, în şedinţa de joi, 23 iulie, a comisiei.
Membrii CEC s-au arătat surprinşi de hotărârea Curţii Supreme de Justiţie pronunţată la 22 iulie şi au cerut lui Sârbu o copie de pe hotărâre.
„CEC nu cunoaşte o astfel de hotărâre a instanţei de judecată şi sunt uimit de ea. Astăzi cred că o vom studia”, a spus Eugen Ştirbu, preşedintele CEC.
Ştiri Info-Prim Neo

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului