joi, 10 decembrie 2009

Episcopul Marchel este nemulţumit că Guvernul a declarat nelucrătoare ziua de 25 decembrie

Episcopul de Bălţi şi Făleşti Marchel Mihăescu (din cadrul Mitropoliei Moldovei, subordonată canonic Patriarhiei Ortodoxe Ruse) a criticat decizia Guvernului de a declara nelucrătoare ziua de 25 decembrie, când o mare parte a creştinilor din Republica Moldova sărbătoreşte Crăciunul pe stil nou.

De la crearea statului, în 1991, şi până acum, doar zilele de 7 şi 8 ianuarie erau de odihnă - prima şi a doua zi de Crăciun conform calendarului bisericesc de stil vechi (iulian), de care se conduce Biserica Rusă.

Episcopul şi-a formulat criticile într-o declaraţie pentru Pro TV Chişinău. În opinia sa, Crăciunul “trebuie sărbătorit doar la 7 ianuarie”.

Ca în alte rânduri, este din nou un atac la adresa Mitropoliei Basarabiei, subordonată canonic Patriarhiei Ortodoxe de la Bucureşti. Deşi nici nu este cazul, pentru că în cadrul acesteia enoriaşii sunt liberi să respecte calendarul care le place. În cadrul Mitropoliei Basarabiei nu există restricţii de acest fel, iar bisericile oficiază Sfânta Liturghie de Crăciun şi la 25 decembrie, şi la 7 ianuarie, pentru ca toată lumea să fie împăcată şi mulţumită.

În mod evident, episcopul Marchel refuză să ţină cont de faptul că numeroşi creştini ortodocşi din R. Moldova, creştinii catolici şi cei neoprotestanţi sărbătoresc Naşterea Mântuitorului la 25 decembrie. Este logic, creştineşte şi conform principiilor fundamentale ale drepturilor omului ca aceştia să beneficieze de o zi liberă. Timp de 7 ani, cel puţin, şi-au cerut acest drept prin demersuri însoţite de liste cu mii de semnături.

În plus, există sate întregi în nordul şi sudul R. Moldova care, deşi fac parte din Mitropolia Moldovei, ţin sărbătorile pe stil nou încă din perioada Uniunii Sovietice.


Foto de pe
Wikipedia: Marchel Mihăescu (în stânga) hirotonit episcop de către fostul patriarh rus Alexi al II-lea, la 11 martie 2007, în Catedrala Patriarhală din Moscova.


Din arhiva blogului:

7 comentarii:

  1. Întrebarea de baraj este DE CE trebuie ca biserica locală din Rep. Moldova să fie subordonată Patriarhiei Ruse?

    Este Rep. Moldova populată majoritar de ruşi? Au primit creştinii de acolo Evanghelia de la ruşi? Este Rep. Moldova o parte componentă a Federaţiei Ruse? A existat o Biserică Ortodoxă a Moldovei recunoscută canonic de bisericile surori care să se fi unit de bună voie cu Biserica Ortodoxă Rusă?

    Nici Imperiul Ţarist nu mai există, nici Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste nu mai vieţuieşte dar uite că reflexele vechi imperiale nu dispar la fel de uşor ...

    RăspundețiȘtergere
  2. Rusia Kieveană a fost creştinată cu o mie de ani în urma noastră (în anul 988 abia) şi credinţa le-a fost impusă ruşilor de cneaz, pentru că nu vroiau s-o accepte. Le plăcea păgânismul. În timp ce dacii au crezut în Iisus Hristos de bună voie, au fost botezaţi de Apostolul Andrei (a trăit 20 de ani printre ei, afirmau recent cercetătorii greci).
    Ar fi frumos ca episcopul din Mitropolia Moldovei să ţină cont de faptul că mulţi se conduc de calendarul nou, că avem catolici şi neoprotestanţi, care n-au obligaţia să meargă într-un pas cu Moscova. :)
    Oricum ziua liberă din 25 nu va fi anulată. Nu are rost să se împotrivească, să critice decizia Guvernului şi să tulbure lumea. Mai ales că în Post trebuie să fii mai reţinut şi "fericiţi sunt făcătorii de pace" :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Mitropolia Moldovei (supusă canonic Bisericii Ortodoxe Ruse) cere anularea zilei de odihnă anunţată de Guvern pentru 25 decembrie. Citeşţi comunicatul şi te cruceşti. Între altele, se spune aşa: “Noi aşteptăm Naşterea Mântuitorului la data de 7 ianuarie, pregătindu-ne 40 de zile cu post şi deosebită rugăciune.”
    Bine, dar pentru cei care sărbătoresc Crăciunul la 25 decembrie, postul a început la 15 noiembrie. Nu este un post mai scurt.

    RăspundețiȘtergere
  4. Atitudinea Mitropoliei Moldovei cu referire la declararea zilei libere în data de 25 decembrie


    10 Decembrie 2009 10:55


    Trebuie să recunoaştem că în fiecare an odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă pornesc discuţii, adesea chiar certuri, referitoare la data serbării Naşterii Domnului. Unii pledează pentru serbarea din data de 25 decembrie, precum este practicată în ţările occidentale, alţii făcând ascultarea conform tradiţiilor locului la data de 7 ianuare.

    În acest an prin decizia autorităţilor statului de a declara ziua de 25 decembrie drept zi liberă cu recuperare ulterioară a stârnit şi mai multă zarvă. Zilnic suntem contactaţi la Direcţia mitropolitană de către reprezentanţi mass-media, dar şi de către credincioşii de rând, fiind întrebaţi cum vom serba Crăciunul şi care este atitudinea Mitropoliei.

    Ambiguitatea situaţiei se manifestă prin faptul că nu este clar motivul acestei hotărâri, având în vedere că atât Mitropolia Moldovei, cât şi Mitropolia Basarabiei, conform statutului se conduc de calendarul iulian, ceea ce presupune că sărbătorirea Crăciunului în ziua de 25 decembrie este exclusă.

    Dacă autorităţile au adoptat această decizie luând în calcul faptul că celelalte confesiuni religioase serbează Naşterea Domnului în data de 25 decembrie, nedumerirea rămâne la fel de mare. Biserica Ortodoxă din Moldova are o atitudine respectuoasă faţă de reprezentaţii tuturor cultelor înregistrate legal pe teritoriul ţării noastre, însă acordarea unei zile libere la nivel naţional din cauza convingerilor religioase ale unei minorităţi pare bizară.

    Recunoaştem influenţa apuseană, mulţi concetăţeni de-ai noştri muncind în ţări unde sunt alte tradiţii şi unde se respectă calendarul grigorian, decât cel iulian ţinut de veacuri în spaţiul nostru. Însă serbarea confrom unui sau altui calendar nu poate fi o decizie samovolnică.

    Noi aşteptăm Naşterea Mântuitorului la data de 7 ianuarie, pregătindu-ne 40 de zile cu post şi deosebită rugăciune. Însă marea majoritate a celor care se declară că serbează Crăciunul în data de 25 decembrie pledează doar pentru bucate şi o sărbătoare mai mult cu caracter laic în familie. Această tendinţă adesea este motivată de dorinţa de a serba Anul Nou, sărbătoare laică care nu are nici o legătură cu praznicele bisericeşti.

    Credincioşii care respectă toate sărbătorile din anul bisericesc înţeleg altfel serbarea şi rămân în duhul unităţii, ascultării şi dragostei creştine.

    În acest sens, sugerăm autorităţilor să revadă această decizie şi să ţină cont că sărbătorile religioase se stabilesc conform calendarului bisercicesc şi nicidecum celui laic.

    În acelaşi timp recomandăm creştinilor să nu uite că se află în Postul Crăciunului şi să dea dovadă de un comportament adecvat acestei perioade, ca împreună să ajungem cu bine la data de 7 ianuarie pentru a întâmpina cu inima curată marea sărbătoare a Naşterii Domnului.

    Undeva ne bucurăm de ziua liberă oferită în data de 25 decembrie, credincioşii având posibilitatea să vină la biserică pentru a-l serba pe Sfântul Ierarh Spiridon, făcătorul de minuni, dar nu trebuie să confundăm această slujbă cu serbarea Naşterii Mântuitorului.

    Demult visăm ca pe acest pământ dreptcredincios sărbătorile împărăteşti să fie declarate drept zile libere în ţară, pentru ca creştinii să lasă toată grija pentru a se uni în sfintele rugăciuni.

    Suntem într-o ţară unde avem alese sărbători şi tradiţii, care ne reprezintă ca neam şi cultură. Să nu pierdem ceea ce am moştenit, să nu ne vindem identitatea noastră. Să păstrăm duhul Bisericii în toate activităţile noastre. Aşa vrea să ne vadă Bunul Dumnezeu, rugându-ne într-un cuget şi în unitate.
    Să luăm aminte!

    Serviciul de presă al Mitropoliei

    http://mitropolia.md/main/show_article/1814

    RăspundețiȘtergere
  5. Solicitat de StireaZilei.md, purtatorul de cuvant al Mitropoliei Basarabiei, preotul Ioan Cosoi, a declarat ca aceasta decizie “nu este un obstacol pentru Mitropolia Basarabiei”.


    “Mitropolia Basarabiei, care este biserica ortodoxa locala autonoma, este de stil vechi, insa IPS Petru, Mitropolitul Basarabiei, este membru al Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, deci canonic Mitropolia Basarabiei este parte a Patriarhiei Romane. In aceste conditii, daca o comunitate hotaraste sa tina calendarul indreptat pe stil nou, Mitropolia ia cunostinta de acest act si binecuvanteaza acest lucru”, a spus parintele Ioan Cosoi.

    “Relatiile intre stat si Biserica trebuie sa se bazeze pe principiul enuntat de Sf. Apostol Pavel: “Tot sufletul sa se supuna inaltelor stapaniri”. Astfel, daca autoritatile au luat o decizie care nu este o interventie in crezul Bisericii, aceasta nu are de ce sa adopte o atitudine contradictorie”, a adaugat purtatorul de cuvant al Mitropoliei Basarabiei.


    Pentru prima data in istoria Republicii Moldova, Guvernul a declarat data de 25 decembrie zi libera. In acest an, ea va fi recuperata intr-o zi de sambata, urmand ca ulerior sa fie inclusa in lista sarbatorilor oficiale.

    O precizare: în 2003, când a fost înregistrată oficial de Guvern, după ce a obţinut câştig de cauză la CEDO, Mitropoliei Basarabiei i s-a pus condiţia să se conducă de calendarul vechi.

    RăspundețiȘtergere
  6. E un om deosebit, si asta spune tot. isi iubeste nespus patria, dar sint niste reguli de subordonare pe care cei ce scriu nu le cunosc.

    RăspundețiȘtergere
  7. Degrabă o să fie declarate ca zile libere şi sărbătorile musulmane. O să susţineţi că au dreptul. Atunci facem haos. Tre' să ţinem tradiţiile vechi!

    RăspundețiȘtergere

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului