miercuri, 16 iunie 2010

Sinodul Mitropoliei Moldovei îşi declară deschis sprijinul pentru proiectul politic al lui Valeriu Pasat şi vorbeşte din numele Bisericii Ortodoxe


Asemenea panouri publicitare cu Mitropolitul Vladimir şi ex-directorul SIS Valeriu Pasat pot fi văzute pe străzile Chişinăului. Foto: basarabeni.ro.


Declaraţia Sinodului Mitropoliei Moldovei, adoptată la 14 iunie, a fost publicată sub titlul “Declaraţia membrilor Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova”.

De observat că Mitropolia “Chişinăului şi a întregii Moldove”, subordonată Patriarhiei de la Moscova, îşi atribuie în mod abuziv calitatea de “Biserica Ortodoxă din Moldova”.

În Republica Moldova mai avem Mitropolia Basarabiei, subordonată canonic Patriarhiei Ortodoxe de la Bucureşti, dar şi lăcaşuri de cult ortodoxe subordonate patriarhiilor din Georgia, Armenia, Bulgaria etc. Prin urmare, Sinodul Mitropoliei Moldovei nu este îndreptăţit să-şi aroge titulatura de exponent unic şi exclusiv al “Bisericii Ortodoxe din Moldova”.

Aceeaşi pretenţie (sau grandomanie) de a vorbi din numele “Bisericii Ortodoxe din Moldova” sau al "Bisericii Ortodoxe" o regăsim, în repetate rânduri, şi în textul declaraţiei, din care am selectat următoarele fragmente:

“(…) În calitatea sa de for cu autoritate morală supremă, Biserica Ortodoxă decide de sine stătător când, în ce forme şi cu ce scopuri să se implice în procesul politic.

(…) Considerăm justă şi binevenită declaraţia domnului Pasat privind intenţia de a constitui un partid politic nou de orientare creştin-ortodoxă.

(…) Suntem dispuşi să acordăm o susţinere deplină procesului de afirmare în viaţa publică a unei noi forţe politice.”





Declaraţia Sinodului Mitropoliei Moldovei, de pe Mitropolia.md:

DECLARAŢIA MEMBRILOR SINODULUI BISERICII ORTODOXE DIN MOLDOVA

14 Iunie 2010 19:58

După Adunarea generală a Bisericii Ortodoxe din Moldova, desfăşurată în ziua de 8 mai la Chişinău în scuarul Catedralei "Naşterea Domnului", la care în prezenţa a peste 40 000 de credincioşi din toate eparhiile şi protopopiatele Biserica şi-a exprimat poziţia fermă întru susţinerea desfăşurării referendumului pentru predarea în şcoală a "Bazelor Ortodoxiei", oameni politici, inclusiv aflaţi la guvernare, au început pe diverse căi şi prin diverse metode, să exercite presiuni asupra episcopatului şi preoţimii în vederea influenţării clerului pentru a-şi schimba poziţia.

Se afirmă precum că susţinerea de către Biserică a iniţiativei cu privire la introducerea în programa naţională de învăţământ a "Bazelor Ortodoxiei" constituie o "problemă" pentru Guvern, unii lideri de partide ajungând să ceară "demisia" Mitropolitului Chişinăului şi al întregii Moldove, să intervină cu „învăţăminte" şi „poveţe" la adresa Bisericii. Instituţia, care conform tuturor sondajelor de opinie, se bucură de cea mai sporită încredere din partea poporului, a început să fie acuzată că se implică în politică, dându-se de înţeles că o asemenea implicare ar fi constituit un lucru nepermis.

Noi, Membrii Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova, luând act de această campanie denigratoare, declarăm următoarele:
Ca instituţie ecleziastică ce cuprinde în sânul său majoritatea covârşitoare a cetăţenilor Republicii Moldova, dar şi în calitatea sa de for cu autoritate morală supremă, Biserica Ortodoxă decide de sine stătător când, în ce forme şi cu ce scopuri să se implice în procesul politic. Istoria multiseculară a poporului nostru ortodox cunoaşte o sumedenie de exemple când implicaţiile de acest fel ale Bisericii au avut un impact benefic, influenţând politicienii să-şi ajusteze deciziile necesităţilor şi intereselor vitale ale populaţiei; aşa a fost în trecut şi aşa va fi în viitor.

Opunerea masivă cu care întâmpină clasa politică naţională iniţiativa membrului corespondent Valeriu Pasat, preşedintele grupului de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumului republican legislativ privind introducerea în învăţământul preuniversitar a disciplinei "Bazele Ortodoxiei", obstacolele care se încearcă a fi ridicate pentru a împiedica procesul de colectare a semnăturilor, ameninţările care au început să parvină la adresa clericilor, membrilor Grupului de iniţiativă din rândul mirenilor, toate aceste fapte ne conving de necesitatea existenţei în Republica Moldova a unei forţe politice, menită să apere drepturile şi să reprezinte interesele creştinilor ortodocşi şi ale Bisericii în ansamblu. În acest sens considerăm justă şi binevenită declaraţia domnului Pasat privind intenţia de a constitui un partid politic nou de orientare creştin-ortodoxă.

În cele două decenii de independenţă asemenea tentative nu s-au realizat. A fost, ce-i drept o încercare de a folosi titulatura de "partid creştin", însă rezultatul s-a dovedit a fi unul anti-creştinesc, deoarece sub această titulatură s-a urmărit, de fapt, dezbinarea Bisericii Ortodoxe din Moldova. În intenţia creării unei noi formaţiuni politice vedem însă cu adevărat dorinţa de a da un suflu nou în vieţii politice din ţara noastră, o perspectivă care deschide o cale largă procesului de conlucrare a Bisericii cu Statul întru binele poporului nostru ortodox, în conformitate cu morala şi tradiţiile sale.

În acest sens, suntem dispuşi să acordăm o susţinere deplină procesului de afirmare în viaţa publică a unei noi forţe politice.


VLADIMIR,
Mitropolitul Chişinăului şi al Întregii Moldove

SAVA,
Episop de Tiraspol şi Dubăsari

ANATOLIE,
Episcop de Cahul şi Comrat

PETRU,
Episcop de Hîncu, Vicar al Mitropoliei Chişinăului şi al întregii Moldove

MARCHEL,
Episcop de Bălţi şi Făleşti


Unimedia: Mitropolitul Vladimir a fost ofițer de securitate în cadrul KGB-ului sovietic

5 comentarii:

  1. Nu că aş susţine ultimile acţiuni ale Mitropolieie, dar dreptul de a se numi "Biserica Ortodoxă din Moldova" este unul canonic, iar "Mitropolia Basarabiei" este o instituţie recunoscută de stat, care nu activează în mod canonic în RM, căci conform canoanelor bisericii, pe care te îndemn să le citeşti-cartea Pidalionul, o mitropolie nu are dreptul să caute să fie recunoscută prin judecată sau alte instanţe ale statului, deasemenea o patriarhie nu are dreptul de a se implica pe teritoriul administrat de o altă patriarhie. Mai multă info în Pidalion.

    RăspundețiȘtergere
  2. Faptele ne arată că Biserica Rusă a intrat pe teritoriul Bisericii Române.

    Din istorie: Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a înfiinţat Mitropolia Basarabiei la 5 mai 1925, prin ridicarea în grad a arhiepiscopiei Chişinăului (pentru spaţiul dintre Prut şi Nistru).

    “La 23 august 1939 a fost semnat pactul Molotov-Ribbentrop, iar la 26 – 28 iunie 1939 Uniunea Sovietică a trimis notele ultimative României, prin care aceasta a fost nevoită să cedeze provincia din stânga Prutului.
    Ca şi în trecut, când după fiecare ocupaţie politică, Biserica Ortodoxă Rusă a operat simultan şi o ocupaţie bisericească, în ciuda prevederilor canonice, aşa a fost şi în anul 1940, când a fost numit la Chişinău un episcop rus, degradând Mitropolia Basarabiei la rang de Episcopie, fără nici un tratat, fie el adevărat sau fals.
    Biserica Ortodoxă Română nu a fost întrebată şi nici nu i s-a cerut permisiunea.
    Ea putea să-şi menţină jurisdicţia canonică asupra Basarabiei, în ciuda graniţelor politice, aşa cum şi-o menţine în Banatul sârbesc şi în Ungaria.
    Nici în 1940, nici în 1944, Patriarhul Rusiei nu avea dreptul să fie patriarh al moldovenilor români, deoarece în art. 34 apostolic se spune clar: „Se cade ca episcopii fiecărui neam să cunoască pe cei dintâi dintre dânşii şi să-l socotească pe el drept căpetenie şi nimic mai de seamă să nu se facă fără încuviinţarea acestuia”. Desigur, acesta nu poate fi altcineva decât Patriarhul României.”
    (am citat date de aici: http://www.mitropoliabasarabiei.ro/?p=196)

    Mitropolia Basarabiei a fost reactivată în 1992, dar statul Republica Moldova a înregistrat-o abia în 2001, obligat de CEDO. Cum altfel putea să-şi caute dreptatea Mitropolia Basarabiei, într-un stat ale cărui guverne, unul după altul, refuzau s-o repună în legalitate, iar preoţii şi enoriaşii săi erau şantajaţi, ameninţaţi prin telefon şi chiar snopiţi în bătăi de indivizi care n-au mai ajuns să răspundă în faţa Justiţiei?


    Şi iarăşi, cine pe teritoriul cui a intrat?

    Rusia Kieveană a fost creştinată abia în anul 988 (credinţa le-a fost impusă ruşilor de cneaz, pentru că nu vroiau s-o accepte).

    Strămoşii românilor au fost creştinaţi cu 1.000 (o mie) de ani înaintea ruşilor.

    Dacii au crezut în Iisus Hristos de bună voie, au fost botezaţi de Apostolul Andrei, care a trăit 20 de ani printre ei – o spunem nu doar noi, dar şi cercetătorii din alte state. Unul dintre ei este
    George Alexandrou, de origine greacă, scriitor şi comentator politic foarte apreciat, lucrarea căruia a fost prezentată în presa internaţională în 2009 (un volum de 1.000 de pagini dedicat călătoriilor Sfântului Andrei).

    În teritoriile româneşti, oamenii ştiu ce este creştinismul şi cum să se roage de aproape 2.000 de ani. Nu au nevoie să fie învăţaţi de alte neamuri (popoare).

    De ce Mitropolia “Chişinăului şi a întregii Moldove” din cadrul Bisericii Ruse se numeşte a “întregii Moldove”, dacă Biserica Română are la Iaşi Mitropolia Moldovei şi Bucovinei?

    RăspundețiȘtergere
  3. Eleonora ,boa noite (19:32 em São Paulo )
    Para mim parece estranho tantas autoridades governarem as igrejas da Moldávia .Afinal ,todos são cristãos ,porque tanta politica assim?.Não consigo entender .
    Abraços

    p.s.:não estou podendo entrar no outro blog ,o que acontece ? O blogger avisa que o blog é só para convidados .

    RăspundețiȘtergere
  4. Igreja russa quer dominar este território para manter a influência russa na R. Moldova.

    Eu planejei fazer alterações em outro blog. Mas eu abri para você :)
    Obrigada por seus comentários e perguntas.

    RăspundețiȘtergere
  5. Pai da de ce Pasat nu s-a dus si la Mitropolia Basarabiei, ca doar au si aia fo 300 000?
    Asta e chiar nesimtire sa se bage mitropolitu sa sustina politic un partid numa din cauza unui proiect. De-al de Rosca cata proiecte de astea no facut, io bagat careva in sama?

    RăspundețiȘtergere

Dacă ai un gând preţios, formulează-l în termeni civilizaţi şi postează un comentariu.


La începutul blogului